FALSTERBO!

Ja, som dom flesta i hästvärlden känner till var föregående veckan FALSTERBO-VECKA!
Söndagen den 12 juli - söndagen den 19 juli 2009.
Vi åkte onsdag förmiddag, i Linas bil. Diana (mamma Barck), Hanna (som bara stannade över dagen), Lina, Moa och jag :) Tove kom på tisdagen från Blentarp (där man säger laaash till large) där hon jobbar. Miro på spa, simmade och solade tror jag :)

ONSDAG!
Anlände runt två typ?! Hade lite problem eftersom campingkillen sa att vi inte kunde ha tillgång till el. Efter några sekunder av upprörd Moa hade han helt plötsligt full koll och visade oss till en tältplats som var lite utanför "smeten" men där vi kunde få el. Knöligt och i en myrstack, men det visade sig vara en bra plats eftersom inte så många festade runt omkring oss :) Till skillnad från förra året!
Bytte sedan om till shorts eftersom Skåne hade superfint väder :) Diana, Hanna och jag gick sedan in på området medans Lina och Moa satte upp tältet. Kikade runt lite, men HannisPannis ville mest titta på dressyrgrejer, så efter någon timme när Lina och Moa kom hängde jag med dom upp på läkaren istället, för att se lite hoppning! :D
Vi kikade lite på tävlingarna och gick sedan på informationsmötet och fick kläder och grejer :) Dresscoden var gul piké, röd munkis och ljusgult funktionärsband runt handleden.

Gick ner till tältet för att ägna ca en och en halv-två timmar åt att "grilla" korv. Jaa, vad ska man säga. Det gick inte ett dugg som planerat! Tryckte i oss korv och potatismos och slaggade sedan tio- halv elva. Tove försvann ut i natten. Jag vaknade inte när hon kom hem halv fem ;) Sov faktiskt gott hela natten!

TORSDAG!
Gick på mässan på förmiddagen och shoppade. Åt en lunch som i min värld inte är riktig mat- köttgrejs. Det är otroligt jobbigt att vara så kräsen som jag är! Ibland kan jag helt enkelt inte äta fastän jag försöker mitt bästa... Nää, det är verkligen dumt, särskilt när man är iväg..
Halv fyra började skiftet, vi jobbade alltså som funktionärer. Jag stod på mittsektionen, helt klart bästa platsen!! Under tak och jag såg hoppningen superbra. Skulle stått själv, men en supersnäll tjej, Johanna, stannade och jobbade ett skif t till. Kul att prata med någon, hon var trevlig :) tusans vig också, hade gjort flera SM i gymnastik :o sån truppgrej, lag alltså. Imponerande och lite out of my game :P
Såg i alla fall hur bra som helst!
Åt tortellini som blev helt okej, sent på kvällen även på torsdagen, men så är det :) Lina, Moa och jag nanade gott men Röj-Tove (som hon blev i Falstis) drog ut igen. Sov mycket bra även denna natten :)

FREDAG!
Samma schema som på torsdagen, och samma plats att stå på. De andra var på Handikappläktaren och gjorde ingenting. Moa fick gå till vipläktaren och ryttarläktaren ett tag, och hörde lite skvaller! Peder Fredricsson och en av mina favohästar Maloubet de Pleville gick nämligen omkull på dagen, likadant som Moa och Calle, såg jättehemskt ut! Och Moa hörde honom prata och fick så veta att Maloubet hade fått sys! Vilken tur vi hade att inte calleponken slog sig :'o
Åt ravioli, också helt okej kokat ;) Lina var köksmästaren. tro det eller ej men galningen Tove höll på att trilla ihop av sömnbrist men går ändå ut! Hon är imponerande :D Vi sov som stockar. Iallafall jag, haha. Lite röjig natt, de andra vaknade mycket. men jag sov bra :)

LÖRDAG!
Gick på mässan och köpte massa fina grejer och började sedan halv fyra. Jobbade bara strax över en timme, skönt :) På dressyren dock, lite segt. Kollade biljetter med Lina :)
Såg på kvällen fotboll mellan Falsterbo Finest ("kändisar" bosatta i Falstis) och Riders FC (ryttare, bla Vincent Voorn, Daniel Zetterman och Tobias Grönberg). Såg då Malin Baryard- Johnsson och Henrik Johnssons son Alvar! Vilken söt unge! Långt, ¨lockigt, superljust hår, illturkosa shorts, pumatröja, benskydd och glasögon! Hur mycket energi som helst! Måste säga att jag har aldrig gillat barn, men detta lilla barn var för sött :)
Försökte återigen grilla, gick ännu sämre :o Åt i princip rå, lite halvljummen korv. Hmm, ingen gourmetmat, men vad gör man :p
Sov bra denna natten med, de andra gick ut. Tove hade sitt pokerface på som hon sa innan de gick ;) Ja, man får passa på att roa sig, det är rätt :)

SÖNDAG!
Började jobba halv tolv, på dressyren.  Satt där till typ fyra, lite synd att vi inte blev avbytta. satt med Tove som var ganska sliten så att säga.  Stackarn, men hon hade nog haft mycket kul ändå :) Vi kollade biljetter, och när vi sedan äntligen fick gå blev det ilfart till Grand Prixen som höll på på hopparenan. Vid den tiden hade även mamsen kommit som skulle köra hem :)
När vi efter Grand Prixen skulle packa ihop tältet var vi alla ganska utmattade. Lina, Moa och jag tryckte in alla grejer i bilen, Moa hade massa grejer på golvet i framsätet och jag och Lina hade typ fyra kassar mellan oss i baksätet. Ihoptryckt, men det gick :) Kan bara säga att det sista jag såg var "malmö 23" innan jag somnade, och när jag slog upp ögonen såg jag precis "KARLSKRONA"-skylten på E22an. Tre timmars sömn var jäkligt välbehövda.
Dåsade i säng efter uppackningen och sov bättre än på många dagar. Myyyysig säng! Åt också pappa-mat, vilken lättnad.


Allt som allt sjukt kul vecka som tog ut sin rätt. Fortfarande attans trött om jag ska vara ärlig. Men härligt!

inköp:
Schabrak och luva till tävling (svart botten, + guld, silver, vit, grå)
Schabrak till vardagsridning FEMTIO PROCENTS RABATT
benskydd, Mark Todd fram + liknande bak till hemmaridning, SUPERMASSA RABATT
eskadronskydd till tävling, RUNT TIO PROCENTS RABATT
Träns och pannband BÅDA FEMTIO PROCENT
ytterligare ett pannband till andra tränset FEMTIO PROCENTS RABATT
Borstar
Hopplatta med ludd FEMTIO PROCENTS RABATT  (kostade typ en fjärdedel av vad de flesta andra med ludd kostade)


Superdupernöjd med inköpen!

Bra insatser av svenskarna också under veckan:
1. The Tour of Amateurs. Emmy Karlsson och Lucky One 10a av 60 startande! GRATTIS!
2. Svenska laget 2a i Falsterbos deltävling av Meyden FEI Nations Cup. I Laget: Helena Lundbäck- Madick. Alexander Zetterman-  Isaac. Svante Johansson- Saint Amour 1125. Rolf-Göran Bengtsson- Kiera La Silla. Ninja trampade på en spik samma dag och kunde i vara med.
3. svante Johansson placerad (inte säker på vilken plats) i Falsterbo Derby. Tror att hästen var Caramell KS? Näst bästa svensk: Alexander Zetterman, nia.
4. Svante Johansson och Saint Amour 1125 fjärdeplacerade i Falsterbo Grand Prix efter två strålande rundor, dock 1 tidsfel i grundomgången. Som han själv förklarade: Hästen är så liten (162 cm) att den måste hållas ihop mycket för att få den spänst som hinderhöjden kräver. Make mycket sense. Man kan jämföra med Jos Lansink och hans hingst Cumano. Den är verkligen rejäl, den kan typ tänka på annat och studsa över 160-hinder verkar det som. Kul för svante i alla fall, otroligt roligt!!!

Måste också tillägga att Alexander Zetterman borde ha många applåder för fantastiska insatser under veckan, otroligt bra resultat för en 19åring, blir lite sur på alla (hörde mångs på läktarplats) som hackade på hans 12 fel i Grand Prixen. Att han hade bäst resultat i första omgången i Nations Cup och var näst bäst i Derbyt verkar ha fallit i glömska? Himla tråkigt eftersom det är väldigt förståeligt att han inte klarade av att vara på topp sista dagen efter så sjukt många starter under veckan. BRA GJORT! Säger jag!

Plus grattis till min favorit Dennis Lynch som vann Six Bars (2 m, sedan ville ingen av honom, Geoff Billington och Morten Djupvik fortsätta, de delade istället på förstaplatsen), supergrymma svante Johansson och hans fina hinst och sen också till Cameron Hanley som var med i det i Nations Cup vinnande laget (irland, Dennis Lynch med alltså) och vann Derbyt. Otrolig ryttare jag knappt sett innan!

Dennis Lynch och tjusiga Latinus(inte från Falsterbo)


Nu får jag sova om jag ska återhämta mig någonsin ;)

På torsdag blir det kalmar och återbesök med Lussan och på söndag drar jag till slovenien. Mer senare! + kanske bilder från falstis!

CiaoCiao!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0