Nää, inte igår heller.

Nej, Lucie är inte frisk. Faktum är att hon är/ har inte:
En senskada
För lite hovbrosk/brosk i hovleden
En kotledsvrickning
En kotledsinflammation

Hon har... En hovledsinflammation.
Enligt Staffan då givetvis, som verkar veta precis vad han snackar om..
Jag är såklart lite sur över att jag slösat 14 veckor av mitt och Lussans liv på fel jäkla behandlingar, men jag är ju glad att det inte är en senskada såklart.
Dock är hovleden inget tacksamt ställe att vara skadad på, det kan ta lång tid och vara svårt att tillfriskna, men nu är Lussan behandlad och bandagerad på höger framben iallafall, och hon äter metacam. Hon har även boxvila idag och imorgon, sedan ska hon ut i sjukhage och jag får börja promenera/skritta uppsuttet i 40-60 min.
Vi gick verkligen igenom det som går att kolla:
Longerade, sprang, böjde, bedövade, väntade, longerade, böjde, röntgade (uppåt 15 bilder), gjorde ultraljud, behandlade och raspade tänder.
Ultraljudet visade pålagringar i senan, ganska mycket.. men eftersom hältan försvann när hovleden bedövades, så är det inte orsaken till skadan. Men det är pålagringarna som andra veterinären måste ha sett och bedömt som en ny senskada. Staffan är dock övertygad om att de skadorna inte kan komma på 1 månad, utan det är en gammal skada.

Om två veckor är det återbesök hos Staffan för att se hur hovleden tagit sig. Behövs troligtvis en behandling till, men det får vi se. Hoppas på det bästa!

Bedömningen om Staffan är densamma som de flestas: Killen har koll. Är supernöjd med vården! Lussan var snäll och go som den pärla hon är. Duktig flicka :)


Idag har annars varit en vanlig dag, åkte till Lussan vid tjugo i tre, och borstade och betade och fixade iordning till henne. Sedan åkte jag hem och käkade och har nu spenderat lite tid med att plugga engelska och franska. Nu är jag dock klar med det, och jag planerar att gosa lite med Bosse och sedan slå mig ned framför Greys Anatomy!

Moa är och tränar för Camilla med Calleponken, de tävlade med laget i helgen och efter lite knäpperier från Calles sida gick det jättebra i lagklassen och de blev nolla (och hade vunnit om det varit individuellt ;) ).


Ciao!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0