bettresearch!

Nu har jag suttit i två timmar och kollat på tusentals sidor om bett, eftersom jag aldrig lyckas hitta ett bett som funkar så bra som pessoa gjorde. Grejen är ju att hon faktiskt gick skitbra på marken, inte kollade på titthinder, svarade på skänkeln och tillochmed Moa tyckte att Lussan blivit jättefin!
Men så har man ju hört dethär om att gageffekten och överrörligheten på pessoat inte går bra ihop, och den här överrörligheten är skadlig för hästen. På t.ex. pelham och hackamore finns ett stopp i form av en läderrem eller kedja, och detta gör då bettet mildare och inte skadligt.
Därför bestämde jag mig för att testa pelham på Bullen. Detta funkade mycket bra i början, hon tog stöd på bettet och verkade trivas, utan att bli alltför tung. Men hon blev lite för "tillbaka", jag kunde inte driva henne tillräckligt och detta kräver då en enorm energi och vilja från henne hela hela tiden, annars bäddar pelhamet för onödiga stopp. Dessutom är detta ett hoppbett, och jag behövde ha ett annat bett till markarbetet.
Jag testade ett vanligt tränsbett, men hon gör såhär:
Hänger sig i handen och drar sig nedåt på rakt spår
På böjt spår, eller såfort man tar i tygeln utan att vara totalt stabil (typ när man ställer inåt eller utåt) så lägger hon huvudet på sned och tar noll stöd-
Denna effekten, som också resulterar i att hon inte lyssnar på skänkeln och blir ofokuserad och även mycket mycket spänd i halsen, finns på dom flesta betten på henne. Även pytteyttelite på pessoa.
Har nu ridit på rakt bett, men jag tycker att spändhalseffekten kommer mer och mer, och hon bara leker med mig och tittar på precis allting. Samt att hon blir spänd och utan självbärighet, bara stressad eller tittig.

Nu har jag dock läst mycket om pessoabett, och något som får otroligt mycket positiv respons är att ha pessoabett, med en läderrem mellan översta ringen (den lilla, som man sätter sidostycket i) på båda sidorna. Då får man ett stopp och enligt väldigt många är detta en perfekt lösning, eftersom man har ett pessoa med den funktionen som ens häst trivs på (många känner liksom jag att deras hästar faktiskt gillar pessoa!) men man har ändå den säkerheten som finns på ett pelham.


Från och med imorgon testar jag att rida på pessoa med läderrem, jag saknar hur sjukt jädra fin hon var hela tiden innan jag började mixtra med bett! Ibland får man helt enkelt se vad ens häst blir glad av och göra sitt bästa för att förbättra den situationen ur andra synvinklar också!

Ciao!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0